Projectbegeleiding
In het onderwijs heb ik verschillende projecten begeleid gericht op onderwijsontwikkeling en het ontwikkelen van opleidingen. In mijn projectbegeleiding zijn voor mij de vragen belangrijk; wat is de taak en hoe doen we dit met elkaar. Het project is het meest succesvol als de samenwerking en communicatie goed is. Ik ben doelgericht en houd de stip op de horizon voor ogen. Ik werk graag samen in een projectgroep, waarbij mijn doel is dat aan het eind van het traject de projectgroep en opdrachtgever zelfstandig verder kan met de resultaten van het project. Bij projecten maak ik gebruik van de ontwikkelkracht van medewerkers en teams. In mijn projectbegeleiding is mijn startpunt een duidelijke projectopdracht, waarbij het te behalen resultaat en de randvoorwaarden benoemd zijn. Ik vind de golden cirkel van S Sinek een krachtig hulpmiddel. Daarnaast gebruik ik tools en modellen vanuit de veranderkunde en de teamcoaching.
Een onderdeel van projectbegeleiding is het uitvoeren van een interim opdracht. Hierbij kun je denken aan het vervangen van een teamleider/directeur gedurende een periode. In mijn interim klus met een team, werk ik bij voorkeur met een duidelijke opdracht gericht op het begeleiden van een project, teamcoaching of veranderopdracht.
"Anke ten Hove is een gedreven professional die niet snel opgeeft. Ze laat zich goed informeren en zal bij oplopende spanning kordaat optreden."
Jos te Marvelde, Directeur Vechtdal College Hardenberg
Mijn werkwijze
Eerst zal er een kennismakingsgesprek plaats vinden. Tijdens dit gesprek kijken we of wij bij elkaar passen, de opdracht bij mij past en kan ik jullie organisatie verder helpen? Als het wederzijdse gevoel goed is, dan maken we vervolgafspraken over de opdracht, duur, aantal dagen en de vergoeding.
Projectbegeleiding in de praktijk
Voor een VO school begeleid ik het project doorlopende leerroutes van vmbo-basis naar mbo 2. Samen met docenten van een vmbo-school en een mbo-school is onderzoek gedaan naar de Doorlopende Leerroute en een voorstel geschreven voor de directies van de scholen. In het schooljaar 2023-2024 staat ontwikkelen van een curriculum voor de doorlopende leerroute en teamvorming centraal. Hierbij werk ik samen met projectleiders van een vo- school en mbo-school.
De executieve functies een duidelijke plek geven in het onderwijscurriculum, heb ik 2 jaar begeleid voor een vo-school. Het resultaat is dat de executieve functies op de agenda staan, in het onderwijs curriculum zijn opgenomen, scholing is georganiseerd en een werkgroep executieve functies is opgericht met afdelingsleiders, docenten en medewerkers van het expertisecentrum. Docenten gaan samen verder inhoud geven aan executieve functies in de vaklessen.