Samen is beter
Ik vind het een uitdaging om groepen en teams in ontwikkeling te brengen en ik haal daar veel energie uit. In mijn teamcoaching staan twee vragen centraal; wat heeft het team te doen met elkaar (het resultaat) en hebben jullie het goed met elkaar (de relatie).
De essentie van teamcoaching is voor mij om het team samen te laten werken aan de voortgang van de taak, het resultaat en dat het team aan het eind van het traject zelfstandig verder kan. Ik wil het team ondersteunen de eigen voortgang te monitoren, zowel inhoudelijk als relationeel. Een kracht van mij is dat ik vanuit mijn helicopterview feedback kan geven en ik kan benoemen wat actueel is in het hier en nu. In mijn teamcoaching maak ik gebruik van verschillende modellen en tools, zoals het coachwiel en het teamwiel. Deze methodes gebruik ik om vast te stellen waar behoefte aan is en waar ruimte is voor ontwikkeling. Daarnaast maak ik gebruik van communicatie en gedragsmodellen, kwaliteiten reflectie, intervisie methoden, groepsdynamiek en systemisch werken.
Teams kunnen met de volgende vraagstukken bij mij terecht
Onderwijs organisatie met onderwijskundige vraagstukken.
Bij deze vraagstukken staat de betrokkenheid, eigenaarschap, taakvolwassenheid en ontwikkeling van de medewerker centraal.
Organisatie die vraagstukken hebben gericht op samenwerking. Bij deze vraagstukken staat de samenwerking in team en de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap bij medewerkers centraal.
Teamcoaching in de praktijk
Voor een kinderopvang organisatie heb ik 2 teams gecoacht. Belangrijke thema’s waren communicatie en samenwerking in het team vanuit de visie van de kinderopvang organisatie. In 3 bijeenkomsten hebben de deelnemers elkaars drijfveren en kwaliteiten leren kennen in relatie tot de communicatie en samenwerking van het team.
In 5 bijeenkomsten heb ik een management team in de kinderopvang gecoacht in de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap. Persoonlijk leiderschap waarbij je vertrouwen hebt in je eigen kunnen, je initiatieven neemt, samenwerkt en ruimte benut, naar jezelf kijkt en hierop reflecteert. De theorie werd direct toegepast in situaties uit de praktijk door middel van oefeningen en intervisie.